Hvad gør træning ved kroppen?

Motion

Motion påvirker kroppen på mange forskellige måder. Både musklerne, hjernen og dine organer bliver påvirket, når du smutter i fitness, eller hopper på cyklen på arbejdet. Appetitten stabiliseres, humøret bliver forbedret og en lang række livsstilssygdomme forebygges. Hvis du har lyst til at leve længere, er det heller ikke en dum ide, at få gang i kroppen. Man lever nemlig 15 timer ekstra, for hver 1 time motion du dyrker. Det er derfor en super god ide, at komme igang med at dyrke regelmæssigt motion, hvis man ikke allerede gør det.

Hvordan påvirker træning kroppen?

Musklerne: En af de muskler du træner ved alt form for motion er hjertet. Hjertet i sig selv er en kæmpe muskel, og når du træner bliver hjertet større, stærkere og kan transporterer mere blod rundt i kroppen. Jo oftere man trænere, jo nemmere bliver det for hjertet at transportere ilten fra blodet og ind i musklerne. En forbedring af musklernes evne til at udnytte fedt i kroppen vil med tiden ske, og dette har en positiv effekt på insulin følsomheden. En trænet muskel kan indeholde dobbelt så meget sukker sammenlignet med en utrænet muskel og den bruger sukkeret relativ langsommere. Dette er fantistisk forebyggende på type 2- diabetes.

Knoglerne: Når man motionerer, får dine knogler også gavn af det. Under en træning vil dine knogler opleve “små stød” og tryk, der gør at de i længden bliver stærkere. Derved mindskes risikoen for knoglebrud i fremtiden.

 

Hjerne

 

Hjernen: Hippocampus er en del af hjernen, som påvirkes af motion. Den bliver større når man træner, og det forbedrer ens hukommelse og styrker ens evner for at lære noget nyt. Det der ligger til grund for dette fænomen, er molekylet BDNF som udvikles når musklerne arbejder. Man bliver altså bedre til at løse problemer og tænke logisk, når hjernen vokser.

Endorfiner er et hormon i kroppen der udskilles når vi motionerer. Der udskilles faktisk op til hele 50 forskellige endorfiner når vi træner, dog er endorfiner den mest kendte. Det er et hormon der gør, at vi føler os glade, positive og generelt bliver i bedre humør. Dette kan være grunden til at folk kan blive “afhængige” af motion, da hungrer efter at føle sig glad, efter endt træning.