Hvad er sund mad?

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor der er nogle befolkninger rundt omkring i verden, der lever lidt længere end alle os andre? Og vil du gerne blive klogere på, hvad du selv kan gøre for at leve mere som dem. Så læs med her, og find ud af hvorfor befolkningen i  “de blå zoner” klarer sig så godt, når det kommer til at blive gammel.

 

Sund kost

 

Sund og lækker mad

Blue Zones består af nogle områder i verden, hvor livslængden er længere samt sundere. Det er stifteren Dan Buettner som er stifter af organisationen Blue Zones som har karakteriseret disse steder i verdenen på baggrund af årelange studier. Okinawa i Japan, Sardinien i Italien, Nicoya i Costa Rica, Ikaria i Grækenland og Loma Linda i Californien er de magiske blue zoner som Dan kaldte det. Her har han igennem sine studier fundet frem til ni hemmeligheder, der er alfa omega for et lang og sundt liv. Kosten er her en af de vigtige faktorer, som har stor indflydelse på hvor langt og sundt liv indbyggerene har.

En stor forskel på kosten i blue zones og kosten i DK er først og fremmest indtaget af kød. Befolkningen i blue zones spiser generelt mindre kød og lang mere plantebaseret. De mest effektive planter de indtager er blomkål, broccoli, spinat, grønkål, spidskål, majroe, mangold og bladkål. Disse kåltyper er så effektive, da de er rige på gruppen af antioxidanter som kaldes polyfenoler. Disse stoffer ses også i rødvin, da druer indeholder et højt niveau af stoffet. Frugter er også rige på antioxidanter og er det er også en fødevare de indtager særdeles ofte i blue zones.

Når de så endelig spiser kød, er det maksimalt et par gange om måneden. Og her er det også vigtigt at understrege, at de fleste dyr i disse “blue Zones” områder oftest er fritgående økologisk opdrættede dyr, der ikke er sprøjtet med hormoner og antibiotika. Derudover er deres foder tit sundere og dette bidrager til at kødet er af en højere kvalitet. Dette er tradition i deres kultur der stammer fra fortiden af, hvor man kun slagtede en ged eller et lam, når der var en speciel anledning til det. Derfor er deres madvaner præget af en vegetarisk livstil. Men hvor skal vi så få vores proteiner fra, tænker de fleste folk. Og her er det vigtig, at man stadig skal huske at få opfyldt sit protein behov, fra andre fødevarer.

Sund KostDet anbefales, at en voksen bør indtage mellem 0,8 og 1,5 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag ved et normalt aktivitetsniveau. Dette kan opnåes via bønner og linser som er særdeles høje på protein indhold. Dette kunne være kikærter, eddemame, kidney, soya og hvide bønner. Tofu og røde- og brune linser er også proteinholdige. Dertil er der en del protein i nødder og rosiner. Yderemere findes der også protein i grønsager, dog ikke på samme niveau som førnævnte madvarer. Ost er også ekstremt høj på proteiner, dog kan fede oste være inflammatoriske da de indeholder mættet fedt og hurtige kulhydrater. Derfor skal oste såsom hytteost der er lave på fedt foretrækkes. Dog der sker intet ved at drysse lidt parmesan ost ud over sin pastaret.

Indbyggerne i “Blue Zones” er dog vilde med en slags kød, og det er den svømmende af slagsen. Alt form for fisk er populært og undersøgelser har også vist, at det hverken er vegetarer eller veganere der lever længst, men fisketarer der lever plantebaseret vegetarer men spiser fisk.

Når de skal vælge hvilken olie de steger deres mad i, er olivenolien også den der bliver prioritet. Undersøgelser viser også , at oliven olie mindsker kolesterol tallet.

Af snacks undgår de store sukkerholdige mængder såsom chips, bland selvslik og sodavand. Her vælger de i stedet at stille deres lækkersultenhed med sæsonens frugt.

Alt i alt minder deres kost særdeles meget om den antiinflammatoriske kost.

Se mere om “Blue Zones” kost i denne video, hvor mennesker skal prøve at efterleve kosten i 3. måneder.