Antiinflammatorisk kostpyramide

Inflammation i kroppen betyder, at kroppen er i en betændelsetilstand. Denne betændelse tilstand kan man spise sig fra, med en anti inflammatorisk kost. Denne kost kan også hjælpe med at forebygge en lang række livsstilssygdomme og være et fundament til en sund krop. Dog har undersøgelser vist, at det ikke er nok, at man kun i ny og næ og spiser antiinflammatorisk. Man kan på denne måde ikke opnå den fulde effekt af kosten og derfor er det vigtigt at understrege, at det i højere grad drejer sig om en livsstilsændring, fremfor blot at skifte pizzaen ud med broccolien en gang om ugen.

Hvad skal jeg undgå at indtage?

Først og fremmest er det vigtigt, at være opmærksomme på hvilke føde- og drikke varer man skal undgå, hvis man vil begynde at leve af en antiinflammatorisk kost. De største syndere er alkohol, tobak og mættede fedt. Ligemeget hvor sundt man lever, kan man ødelægge det ved, at drikke sig i hegnet hver weekend. Kroppen skal nu bruge en enorm mængde energi på at restituere, og inflammationen vil stige i denne proces. Dertil er er mættet fedt som viser sig i mælk, ost og kød, ikke særlige gode,  da de påvirker kroppens celler og ved for store indtag kan sætte en inflammation i gang.

Omega – 6 fedtsyrer

Hvad skal jeg spise?

Dernæst kan man begynde at kigge på hvilke fødevarer der er gode for en.

Omega 3 – fedtsyrer er superfood i en anti inflammatorisk kost. Omega3 – fedtsyrer finder man oftest i fed fisk, da indholdet af Omega 3- fedtsyrer er særdeles højt. Dette kan være fisk som laks, Makrel, Ørred, sild og Hellefisk. Hvis man synes det er svært at spise nok fisk i sin hverdag, kan man også tage tilskud af fiskeolie. I forhold til hvor mange omega-3 fedt syrer  man skal indtage om ugen, anbefaler Hjerteforeningen  7 gram og Gigtforeningen 18,9 gram.

Køb fiskeolie her.

Fiskeolie

 

 

 

 

 

 

Omega 6 -fedtsyrer er heller ikke sunde i for store mængder, men stadig livsnødvendige fedtsyrer for at opretholde en sund krop. Omega 6 – fedtsyrer kan bland andet findes i solsikkeolie, margarine, tidselolie og vindruekerneolie. Oftest ses disse fedtsyrer også i remoulade og mayonnaise. Hvis man vil substituere disse olier, med en sundere olie, er olivenolie og rapsolie en super sund olie.

Sund fedt kan også findes i oliven, nødder, avokado og mandler. Denne type særlige umættet fedt er rig på antiinflammatoriske egenskaber.

Antiinflammatorisk kost